Nejlepší běžkařské trasy kolem Prahy, Brna a na Vysočině

Ačkoli nepatří mezi klasické zimní lokality, když napadne sníh, užijete si zimní radovánky i v okolí Prahy, Brna a na Vysočině. Pro běžkaře je ve středních Čechách více než 250 km běžkařských tras, na Vysočině přes 230 km a kolem Brna přes 185 km.

Na běžky nemusíte vyrážet až na hory. I v okolí Prahy a Brna najdete lokality s perfektními podmínkami pro běžkování. Pokud to sněhové podmínky dovolí, můžete si i v blízkosti našich největších měst užívat projížďky malebnou bílou krajinou po stovkách kilometrů běžeckých tras. Unikněte z víru velkoměsta a využijte naše tipy, kam na běžky blízko Prahy a Brna.

Běžkování na Vysočině

Pro území Vysočiny je typický mírně zvlněný terén, který se mezi českými běžkaři těší mimořádné popularitě. Během toulek malebnou zasněženou přírodou vás čekají krásné výhledy, sjezdy i stoupání. Záleží jen na vás, na jak obtížnou trasu si troufnete.

❄ Běžkařské tratě v okolí Žďárských vrchů a Žďáru nad Sázavou

Pro vyznavače běžeckého lyžování je Žďársko rájem, najdete tu přes 80 km běžkařských tras.

Oblíbený je 9,5 km dlouhý Žďárský okruh, na který pak navazují další, a to Hamerský (8 km) a Losenický (5 km) směrem na západ, anebo Polničský (10,5 km) a Škrdlovický (9 km) směrem na sever. Mapu tras najdete zde.

Vydat se můžete také ze Žďáru nad Sázavou na Sklené. Tady je možné napojení na Vlachovický okruh, anebo se na opačném směru o Žďáru vydejte od Zelené Hory kolem hotelu Grunt na Tři Studně.

Pěkný okruh je také ze Žďáru nad Sázavou na Račín po bývalé lesní železničce (6 km), kde se můžete napojit na stopu od Dářka do Škrdlovic, Polničky či Radostína.

❄ Běžkařské tratě na Novoměstsku

Pro milovníky běžkování, lyžování a biatlonu je symbolem Vysočiny právě Nové Město na Moravě a jeho okolí, kde se každoročně jezdí právě Světový pohár v biatlonu. Vydejte se ve stopách slavných účastníků, místní běžkařské stopy mají lákavých 100 km.

Většina okruhů začíná u Hotelu SKI. Nejdelší okruh se jmenuje Za kadovským vánkem a má 36,8 km. Od Hotelu SKI zamiřte na Harusův kopec, dále Nad Radňovicemi, Pod Vlachovicemi a přes Vlachovice do Hadaček. Odtud přes Sklené na Tři Studně, na Fryšavu, Blatky, Samotín až do Kadova. Z něj pokračujte na Medlov přes Tři Studně na Sykovec, Jelení skalku se zakončením přes Nové Město - Bělisko, Harusův kopec zpět k Hotelu SKI.

Pokud hledáte kratší trasu, zkuste tu okolo lesa Ochozy (10,9 km). Od Hotelu SKI se vydáte do Vlachovi, na Tři Smrky, Sykovec a Sedlo, odtud pak na Jelení skalku, Nové Město - Bělisko, Harusův Kopec a zpátky k výchozímu bodu. Sněženský okruh (10,8 km) začíná také u Hotelu SKI a pokračuje na Blatiny, Pod Krátkou na Sněžné až k Hotelu 9 skal.

Kolem Nového Města na Moravě je také spousta pěkných tras, které nezačínají přímo v něm. Vydejte se třeba na Velký bystřický okruh, který začnete v Bystřici nad Pernštejnem u nádraží. Pokračujte přes U Letiště, U obrázku na Rovné, Nad Vojtěchovem, U Skalského Dvora přes Nad Lískem. Dále na Rozcestí Malý Lísek, ke ski areálu Dalečín, poté na Vítochov, RS Borovinku a zpět do Bystřice. Najedete celkem 32,7 km. Zkrácená verze tzv. Malý bystřický okruh má jen 13,1 km. Začnete stejně, ale v části U obrázku zamíříte k Domaninskému rybníku, dále na RS Borovinku a zpět do Bystřice.

❄ Běžkařské tratě v okolí Jihlavy

V rámci projektu Lyžařské Jihlavsko, který založilo několik místních sportovních nadšenců, je v okolí Jihlavy upravováno kolem 80 km běžkařských stop. K dispozici je celkem 8 okruhů, které mají délku od 3 do 14 km.

Vybrat si můžete z okruhů Nový Hojkov, Šacberk, Tesco, Kostelec, Okrouhlík, Propojení, Zaječí skok a Vysoká. Podrobnosti o všech okruzích najdete zde.

Za nás je ideální okruh Tesco, který má 14,4 km a vede z Jihlavy od obchodu Tesco kolem ovce Studénky a Puklice, dále přes Cahův vrch do osady Petrovice a zpět. Pěkný je také okruh Okrouhlík. Začátek trasy je na rozcestí Okrouhlík - Vysoká a pokračuje se přes U Křížku, Na Rozhledech, Pytlík nad Vysokou, přes Chatu Vysoká, Pytlík ke Kostelci na Márův ledovec, Studený kopec a Serpentýnky. Zakončení je opět na rozcestí, tato trasa má 12 km.

❄ Běžkařské tratě na Havlíčkobrodsku

Havlíčkův Brod a jeho okolí sice patří mezi níže položené oblasti na Vysočině, ale když počasí přeje a napadne dostatek sněhu, dá se využít až 30 km běžkařských tras.

Na výběr je ze dvou okruhů, které se nacházejí severně od Havlíčkova Brodu. Žižkovský okruh vede od Nového hřbitova směrem k okolí Veselého Žďáru, Radostína, Perknova a Rozňáku. Pelestrovský okruh začíná na Žižkově a vede přes Český Dvůr a Knyk do Radostína.

Běžkování na Brněnsku a jižní Moravě

Jižní Morava nepatří k tradičním lokalitám pro zimní sporty. Ovšem pokud je sněhová nadílka štědrá, i zde si můžete užít parádní den na běžkách. Kam se vydat na běžky z Brna?

❄ Běžkařské tratě v okolí Brna

Ano, v Brně a jeho okolí se většinu zimy lyžovat nedá, ale když štěstí přeje a napadne dostatečná sněhová pokrývka, je tu hned několik možností, kam se na běžky vydat.

Středně náročná trasa, která má 16 km vede z brněnského Mariánského údolí do Křtin. Do Mariánského údolí jezdí autobus, odtud se vydejte k zábavnímu parku Eldorádo, kolem Chaty U Borovice a kolem rybníků. U třetího rybníku se vydejte po modré turistické značce až k Muchově boudě a pokračujte směrem na Moravský kras. Až dojedete o Ochozské jeskyni, vydejte se po zeleném značení napříč Novodvorským údolím, přes vesnici Březina až do Křtin. Odtud se můžete vydat zpět stejnou trasou, anebo se do Brna dopravit autobusem.

Přímo v Brně se dá vyrazit na běžky i na několika dalších místech. Zkuste třeba trasu kolem Brněnské přehrady (7 km) či Kohoutovické lesy. Parádní je i Velká Klajdovka, odtud se dá jet po cyklostezce na Ochoz u Brna, anebo využít odbočku na cestu Šumbera (7 km).

Vypravte se kousek za Brno a zkuste běžkařských okruh Kaskáda. Ten najdete u Golf Resortu Kaskáda v Kuřimi, který vždy v zimě své golfové hřiště změní na ráj pro běžkaře a dle situace má délku 2,5 - 5 km. Posledním tipem je pak trasa z Bílovic nad Svitavou směrem na Útěchov a zpět (8 km).

A kam se ještě vydat? Do Nové Lhoty, která leží na pomezí Jihomoravského a Zlínského kraje, do okolí Soběšic a Útěchova, anebo kolem Sloupu u Moravského Krasu.

❄ Běžkařské tratě v okolí Boskovic a Drahanské vrchoviny

Drahanská vrchovina je v okolí Brna nejvyšším pohořím a její součástí je také Moravský Kras, poblíž najdeme i Boskovice a Kořenec. Za příznivých sněhových podmínek je zde k dispozici přes 84 km běžkařských tras a okruhů.

Nejdelší okruhy jsou Benešovský (14,5 km), Kořenecký-Melkovský (11,6 km) , Suchý (11,6 km) a Okrouhlá (11,5 km).

My doporučujeme především Kořenecký-Golfový okruh (8,5 km), který je většinou sjízdný jen co napadne alespoň malé množství sněhu. Začátek trasy je u golfového hřiště Golf & Ski Resort Kořenec u Boskovic a pokračuje na rozcestí na Pavlovské cestě, dále na "Pod paprčí", Nový pavlovský rybník a do přírodní rezervace Pavlovské mokřady. Odtud dále na rozcestí Za Pavlovským dvorem, opět "Pod paprčí" a na vrchol kopce Skalka. Pokračujte na rozcestí Červeného potoka a dále na Švancarku, zakončení je opět u golfového hřiště.

Pěkná je také trasa Malé Hradisko (9,2 km), která začíná i končí u naučné stezky Staré Hradisko, která je bývalé keltské oppidum. Okruh vede přes Skřivánkov, kopíruje tok potoka Okluka (proti proudu), dále na Protivanov, zpět k Malému Hradisku a přes něj až do počátečního bodu.

Jižní Morava - Nejoblíbenější pobyty

Běžkování u Prahy a ve středních Čechách

Za příznivých sněhových podmínek se i okolí Prahy a střední Čechy mění ve skvělou běžkařskou lokalitu. Z Prahy stačí ujet jen pár desítek minut autem a můžete se naplno oddat jízdě v bílé stopě. Kam vyrazit na běžky blízko Prahy a ve středních Čechách?

❄ Běžkařské tratě v okolí Prahy

Stejně jako v Brně, taky ani kolem Prahy se většinu zimy běžkovat nedá. Pokud se však zadaří a napadne dostatek sněhu, mohou běžkaři zajásat.

Vydat se můžete před areál letohrádku Hvězda, kde je Skipark Vypich. K dispozici je malý okruh (0,5 km) zasněžené umělým sněhem, je to tedy sázka na jistotu. Pokud máte raději projíždění přírodou zkuste Oboru Hvězda. místní široké cesty jsou pro běžkování ideální a to samé platí o velkém parku Stromovka. Populární je i trasa Divokou Šárkou podél Šáreckého potoka od přehrady Džbán na Jenerálku.

Běžkování Tichým údolím je také skvělá záležitost. Stačí se vydat ze Suchdola po žluté značce k Únětickému rybníku, odtud pak po modré značce Tichým údolím a Roztockým hájem se zakončením na Roztoku.

A co lesy? Kunratický lesopark nabízí pěknou trasu podél Kunratického potoka po jedné z mnoha turistických stezek, Hostivařský lesopark zase cestu kolem Hostivařské přehrady. Nejlepší trasy vedou po loukách od Petrovic i do Jižního Města. Vyzkoušet můžete i Milíčovský háj a Klánovický les, který nabízí dostatek tras pro celodenní běžkařský výlet.

Tip: Na běžky můžete vyrazit i po cyklostezkách, když napadne dostatek sněhu. Doporučujeme Rohanský ostrov, Branickou cyklostezku a Vltavskou stezku, která vede z Troje od Zoo až do Kralup.

❄ Běžkařské tratě Česká Sibiř - Čertovo břemeno

Česká Sibiř je oblast, kterou najdete na rozhraní středních a jižních Čech, její součástí je také mikroregion Čertovo břemeno. A právě tady najdete až 85 km upravovaných běžkařských tras.

Běžkařské trasy mají 6 výchozích míst, a to Borotín, Libenice, Cunkov - před Hospodou U Bizona, Jistebnice, Veletín a Křivošín. Mapu všech tras najdete zde.

Oblíbený je například okruh u Javorové skály. Vydejte se z Libenice na Cunkov a následně na Javorovou skálu, vrátit se můžete po stejné trase, anebo si ji zpestřete a zpět se vydejte přes Aleninu Lhotu a Jistebnici a zpět do Libenice.

Další pěkný okruh vede z Jistebnice na Monínec, přes Libenici, Borotín a Kostelec s příjezdem zpět do Libenice. A ještě jeden, který začíná v Libenici, vydejte se do Cunkova a dále na Ounuz, Businy, do Jistebnice, Křivošína s příjezdem do Libenice.

Pokud chcete změnu, vydejte se z Křivošína na Orlov, poté přes Kostelec, Borotín a Sychrov se zakončením v Křivošíně. Kratší okruh je pak Jistebnice - Brtec - Božejovice - Jistebnice.

❄ Běžkařské tratě v Ladově kraji

Od Prahy směrem na jihovýchod k Sázavě leží turistický region Ladův kraj. Právě tady vznikl projekt Ladovská zima a díky němu si tu za příznivých sněhových podmínek užijete řadu běžkařských tras.

Nejvíce tras vede právě přes místní louky. Nejstarším upravovaným okruhem je Vávrův palouk - Senohraby, nejčastěji bývá upravena trasa o délce 4 - 5 km. Za výlet na běžkách stojí také louky u Všešímy (10 km) a Zvánovic (5 km), louky a pastviny u Třemblat (10,5 km), Kaliště (okruh 5 km) a Kostelce u Křížku (okruh 3,5 km).

Chcete si užít delší cestu? Louky kolem Babic nabízí až 16 km a ty u Zaječic jen o něco méně (11,5 km). Krásná je i projížďka Mokřanským údolím přes louky a pole u městeček Mokřany, Klenová, Řepčice a Ládví. Trasa má 16 km.

Vůbec nejdelší okruh v Ladově kraji má 23 km a vede přes Voděradské bučiny krásnou přírodní rezervací, která je mezi Černými Voděrady, Jevany a Svojeticemi.

❄ Brdská a Středobrdská magistrála

Brdská vrchovina leží nedaleko Prahy a v zimě se mění na oblíbené běžkařské místo známé jako Brdská magistrála, která má až 75 km. Výchozí bod leží poblíž Zbraslavi na vrchu Cukrák. Z Prahy se sem můžete přiblížit autobusem. Odtud se vydáte k Černolicím a dále po červené značce přes Skalku na Kytín/Kytínskou louku. Cestu si můžete obohatit odbočením na vrch Skalka, kde najdete krásnou kapličku. Klasická trasa pak pokračuje přes rozcestí Stožec na Kuchyňku, Plešivec a Lochovice.

Následně se můžete vydat do Zaječova, kde začíná tzv. Středobrdská magistrála, která vede přes Orlov, Obecnické sedlo, vrchol Velkého Toku, bývalou hájovnu Carvánka a vodní nádrž Palmovka. Tato část trasy má 23 km a končí u Příbrami odkud se pak pohodlně dopravíte do Prahy či vámi zvoleného výchozího bodu.

Autor článku:

Nikol ChrástováNikol Chrástová
Aktualizováno: 18. 3. 2024

Články, které by vás mohly zajímat

Objevujte Česko s Travelkingem

Vybírejte z jedinečných a ověřených pobytů

Zapomněli jste heslo?

Získejte nové!

Můžete se přihlásit i pomocí sociální sítě:

Registrací prostřednictvím Facebooku či Google souhlasím s Obchodními podmínkami a potvrzuji, že jsem se seznámil/a se Zásadami ochrany osobních údajů.

Chci se registrovat

Nebo se zaregistrujte pomocí sociálních sítí:

Zapomněli jste heslo?

Nevadí! Stačí zadat váš e-mail a my vám pošleme odkaz, kde si vytvoříte nové.

Tento e-mail u nás není zaregistrovánVytvořit účet